niedziela, 5 czerwca 2011

Dress Code - etykieta ubioru.

  Współczesny świat biznesu nie jest zamknięty dla zwykłych ludzi. Biznesmenem jest każdy, kto prowadzi własną działalność gospodarczą, zajmuje odpowiedzialne stanowisko w dużych korporacjach i małych, prężnych prywatnych  firmach. Bez względu jednak na kaliber biznesu, pracownicy i właściciele zobligowani są do uważnej troski o wygląd.


   Jednym z najistotniejszych elementów kreowania wiarygodnego wizerunku jest bowiem jego wewnętrzna spójność. Jeśli chcesz być dobrze postrzeganą bizneswoman, musisz być wiarygodna w tym, jak wyglądasz i co sobą reprezentujesz. Twój wizerunek to dobry wizerunek twojej firmy.  Jak cię widzą tak cię piszą.


  Dobry wygląd, to dobrze skomponowana garderoba, spełniająca trzy warunki: elegancka, klasyczna i zgodna z zasadami tzw. dress code,  które mogą być rozluźnione do stylu sportowej elegancji. Co znaczą te kryteria?


  Klasyczny strój to ubiór bez ekstrawagancji i nonszalancji –  na takie „dodatki” możesz sobie pozwolić na spotkaniach nieformalnych.


  Elegancja to skromność, dobre gatunki materiałów i dbałość o szczegóły, dodatki, w myśl trafnego powiedzenia Lorda Brummela: ORŁY SĄ SZARE, A PAPUGI PSTROKATE.


  Dress code to zasady ubioru służbowego – etykieta ubioru. W Polsce ten zestaw reguł stosowany jest powszechniej od niedawna i nadal ewoluuje. Dopiero uczymy się, że zasady ubioru do pracy są niezwykle ważne, a nawet mogą być pomocne w życiu prywatnym.


  Wprawdzie wraz z rozpowszechnianiem się dress code reguły doboru stroju stały się bardziej restrykcyjne i wymagające od pracownika gustu, elegancji i schludności, ale w końcu strój musi być dostosowany do wymogów przełożonego, zajmowanego stanowiska, wizerunku i polityki firmy. Wygląd pracownika może mieć ogromny wpływ na postrzeganie danej firmy w oczach klienta i poprawić wizerunek firmy.  Dobrze ubrany pracownik to żywa reklama każdej firmy. 



  Niestety, w rzeczywistości DC pozostawia wiele do życzenia… Wciąż spotykamy za biurkami różnych firm i instytucji publicznych panie, wyglądające tak, jakby zaraz po pracy jechały na wakacje. Najczęstsze grzechy to: zbyt duży dekolt, który rozprasza klientów, bluzka z cekinami (czyżby jeszcze wspomnienie szalonej sylwestrowej nocy?),  biżuteria, rysująca klawiaturę komputera. A na dodatek każdy może podziwiać jaskrawy kolor lakieru na paznokciach… u nóg takiej pani.


  Niewiele potrzeba, by wyglądać odpowiednio w miejscu pracy i wystarczy kierować się prostotą i minimalizmem.
To jest przykład zestawu business casual tylko i wyłącznie na spotkania nieformalne, a więc jeśli charakter pracy pozwala na taki luz, to jak najbardziej będzie to odpowiedni zestaw dla ciebie.








  Garnitur i buty polskiego biznesmena też często odbiegają od zasad. I to nie tylko DC, ale estetyki w ogóle! Korporacje i urzędy, by zapobiec zbytniemu rozluźnieniu zwyczajów ubraniowych,  zabezpieczają się ustalaniem wewnętrznych zasad, sugerując, jak pracownik ma się ubierać do pracy. Często są to nudne, źle skrojone,  w najgorszym gatunku, ze sztucznych tkanin uniformy, uszyte jak najtańszym kosztem. Pracownicy czują się w nich niekomfortowo, co często przekłada się na zaangażowanie i poczucie obowiązku wobec pracy.  Firmy i korporacje dbające o wizerunek zdecydowanie więcej inwestują w służbowe ubrania. Wiedzą bowiem, że zadowolony pracownik jest bardziej wydajny. Prowadząc własną firmę tym bardziej jesteś zmuszony dobrze wyglądać.



   Nie zawsze wymagany jest garnitur a wystarczy strój nieformalny, który również ma określone zasady.



  Nie należy jednak ograniczać DC tylko i wyłącznie do zasad obowiązujących tylko w pracy.


  Dress Code to nie są zasady korporacyjne, ale zasady etykiety ubioru w dobrym stylu. Znając takie reguły, wiesz jak ubrać się na każdą okazję i nie popełnisz błędu, gdy nie masz pewności jak będą ubrani inni w miejscu, do którego się udajesz.






  Dobre wychowanie wynosimy z domu, albo sami – poprzez wykształcenie i obcowanie z ludźmi – uczymy się obracać w różnych środowiskach, zachowywać w różnych sytuacjach. Podobnie jest z DC. Już od dziecka jesteśmy uczeni, jak należy się ubrać do szkoły, na urodziny, na przyjęcia okazjonalne. Te zasady są nierozerwalnie ze sobą powiązane i powinny współgrać, tak na polu zawodowym, jak i prywatnym. Nie jest to trudne, co widać na  załączonych ilustracjach. W gruncie rzeczy łatwo jest ubrać się pięknie i stosownie do każdej okazji.



  Fenomenem minimalizmu jest zasada - im mniej tym więcej.


  Prosta czarna sukienka pasuje na wiele okazji, cała tajemnica tkwi w dodatkach.


  Spodnie na kant koszula i sweter w serek dobrej jakości i klasyczne wiązane buty są odpowiednim strojem do pracy i na nieoficjalne spotkania.


  Niezastąpione dżinsy, szpilki i żakiet - strój nieformalny, to odpowiedni strój dla pracującej kobiety w wielu zawodach. O elegancji decyduje jakość.


  Podane przykłady na zdjęciach należy podporządkować miejscu i charakterowi pracy. Inaczej ubierze się pracownik banku a inaczej pani zajmująca się reklamą. Na tym własnie polega znajomość zasad, by ubrać się odpowiednio. Do zasad ubioru będę powracać w kolejnych artykułach, jest to tak samo ważne jak zasady savoir vivre, bez znajomości których nie możemy prawidłowo żyć w społeczeństwie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz